الکل عطر سازی و ادکلن چیست؟ خصوصیات و کاربرد الکل در صنعت عطر سازی

الکل یکی از ترکیباتی است که در ساخت عطر و ادکلن استفاده می شود. الکل مورد استفاده در عطرسازی دناتوره نام دارد. عطر بدون الکل یک عصاره روغنی و معطر است. این الکل است که عصاره روغنی و معطر را به عطر و ادکلن تبدیل می کند.

الکل عطر سازی و ادکلن

الکل عطرسازی چیست؟

الکل عطرسازی فرمولی مخصوص و مناسب برای عطرسازی دارد. این نوع الکل با ترکیباتی مخلوط می شود تا خاصیت خوراکی و مضر بودن برای پوست را از دست بدهد. از اتانول 96 درصد و الکل بدون بو برای جلوگیری از تغییر رایحه عطر در عطرسازی استفاده می کنند . عمدتا از الکل اتانول دناتوره شده، مونو پروپیلن گلیکول و ایزوپروپیل میریستات در صنعت عطر سازی استفاده می شود.

اتانول دناتوره شده

اتانول دناتوره شده با اضافه شدن موادی دیگر به الکلی غیر خوراکی و بدمزه تبدیل می شود. همچنین برخی مواقع رنگدانه هایی برای تشخیص غیر خوراکی بودن الکل دناتوره به آن اضافه می گردد. از اتانول دناتوره به عنوان تمیز کننده، افزودنی سوخت و حلال استفاده می شود. اما در صنعت عطر سازی از خاصیت حلال بودن این الکل بهره می بریم.

بد نیست این موضوع را بدانید که از اتانول 96 درصد که هم خانواده الکل دناتوره و بدون بو است در ساخت عطر و ادکلن استفاده می شود.

- عطر سازی - مرکز تحقیقات

اتانول دناتوره شده یک حلال قوی برای حل کردن مواد عطر و ادکلن با هم است. اتانول دناتوره شده دارای خصوصیات زیر برای عطرسازی است:

  • بدون بو
  • غیر خوراکی
  • ترکیب مواد عطر و ادکلن به صورت یکدست با هم
  • افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن
  • کمک به پخش شوندگی سریع بوی عطر و ادکلن
  • رقیق کردن عطر
  • خنک کنندگی

میزان استفاده از اتانول دناتوره در عطر و ادکلن

در ترکیبات یک عطر خالص 70٪ تا 80٪ الکل وجود دارد. همچنین میزان الکل موجود در ادکلن ها، روی شیشه آنها حک شده است. البته در ساخت هر نوع عطر بر اساس نوع ترکیبات، نوع ادوپرفیوم، ادوتویلت یا ادکلن درصد متفاوتی از اتانول دناتوره استفاده می شود.

به این موضوع نیز توجه کنید که میزان نامناسب اتانول دناتوره در عطر باعث کاهش کیفیت آن می شود.

مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلیکول یک مایع چسبناک بدون رنگ و بو است. خاصیت دیگر آن آسیب نرساندن به پوست است. طعمی شیرین دارد. قابلیت حلال بودن بالا و محلول در آب را دارا می باشد. برای همین خصوصیات از مونو پروپیلن گلیکول می توان در عطر سازی استفاده کرد.

ایزوپروپیل میریستات

از ایزوپروپیل میریستات به عنوان یک حلال در عطر سازی استفاده می کنند. ایزوپروپیل میریستات از نظر نرم کنندگی و مرطوب کنندگی فوق العاده است.

دلایل افزودن الکل به عطر

عطرها از محلولی از اسانس، آب و الکل تشکیل می شوند. در گذشته از الکل تخمیر میوه ها یا غلات برای ساخت عطر و ادکلن استفاده می کردند. اما امروزه الکل های تجاری مانند اتانول، جایگزین اینگونه الکل ها شده اند. دلایل افزودن الکل به عطر شامل موارد زیر است:

  • حل کنندگی الکل: از الکل به عنوان یک حلال قوی و یکدست کننده ترکیبات عطر مانند عصاره های گیاهی، رایحه و اسانس استفاده می کنند.
  • مانعی برای اکسیداسیون مواد عطر: الکل یک ضد اکسیدان فوق العاده قوی است. الکل از اکسیداسیون مواد فعال عطر جلوگیری می کند.
  • پخش بیشتر در محیط: الکل بوی عطر را در فضای بیشتر و با حجم بیشتری پخش می کند.
  • ماندگاری بوی عطر: الکل میزان ماندگاری بوی عطر را بیشتر می کند.
  • آشکار کردن نت های بویایی عطر: همانطور که الکل تبخیر می شود رایحه عطر همراه با آن در هوا پخش می شود.
  • خنک کردن: در فصل های گرم استفاده از ادکلن های دارای الکل بیشتر برای خنکی و افزایش شادابی توصیه می شود.
  • بدون بو: خاصیت بدون بو و رایحه الکل باعث می شود رایحه عطر تغییر نکند.
  • جلوگیری از لک شدن لباس: اگر عطر بدون الکل را بر روی لباس بزنید، حتما روی لباس لک ایجاد می کند. اما اگر عطر را با الکل مخلوط و بر روی لباس اسپری کنید، روی لباس هیچ لکی باقی نمی ماند.
اسپری عطر و ادکلن
قابلیت اسپری شدن عطر با افزودن الکل

خرید اتانول 96 درصد با کیفیت بالا برای تولید عطر و ادکلن

همانطور که گفتیم از الکل به عنوان یک حلال برای تولید عطر و ادکلن استفاده می شود. اما کیفیت الکل استفاده شده در عطر و ادکلن، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت محصول نهایی می گذارد. هر چقدر کیفیت اتانول 96 درصد بالاتر باشد، کیفیت عطر و ادکلن تولید شده هم بالاتر می رود. برندهای مشهور و پر طرفدار ادکلن در جهان روی این موضوع نهایت دقت را به کار می گیرند.

متاسفانه آنطور که باید به صنعت عطرسازی در ایران بها داده می شد، از این صنعت حمایت نشده است. با توجه به این موضوع ما در شرکت پویندگان زکریای رازی تمام تلاش خود را برای تولید اتانول مخصوص عطرسازی را به خرج داده ایم. در آزمایشگاه مجهز شرکت الکل تولید عطر و ادکلن را روزانه آزمایش می کنیم. این آزمایش ها ما را از بالا بودن کیفیت الکل عطر سازی مطمئن می کند.

با توجه به مشخصات الکل عطر سازی متوجه می شویم که این الکل از بیشترین خلوص ممکن برخوردار است.

 

برای قیمت تماس بگیرید

سوالات متداول الکل عطر سازی و ادکلن چیست؟ خصوصیات و کاربرد الکل در صنعت عطر سازی

دلیل اضافه کردن الکل به عطر، کمک به رقیق شدن، پخش شوندگی بیشتر، جذب بهتر در پوست و افزایش ماندگاری می باشد.
در عطرسازی از الکل دناتوره یا از اتانول 96 درصد استفاده می کنند. خاصیت بدون بو بودن و آسیب نرساندن به پوست، باعث استفاده از این نوع الکل ها در صنعت عطرسازی شده است.
معمولا برای تولید عطر و ادکلن 70 تا 80 درصد و در بعضی برندها تا 85% الکل استفاده می کنند. همچنین بر روی شیشه یا برچسب ادکلن ها مقدار الکل موجود در ادکلن نوشته شده است.